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Revista Jesus Histórico e sua Recepção - Ano XIII [2020] - volume 25
pp.1-436

Dossiê – Apresentação [Leia - pp.1-2]

 


A RELIGIÃO CIVICA NA GRÉCIA ANTIGA E HERMES: DO DIVINO AO MORTAL

CIVIC RELIGION IN ANCIENT GREECE AND HERMES: FROM THE DIVINE TO THE MORTAL
[Leia - pp.3-16]


Gustavo Ramos Lopes
UNISA
http://lattes.cnpq.br/8368046101663505

Orientadora: Dra. Adriana Anselmi Ramazzina
UNISA
http://lattes.cnpq.br/8619273245565315

 

Resumo: Este estudo tem o intuito de identificar como que se regia a vida nas cidades gregas durante o período antigo, em que o conhecimento sobre coisas envolvendo as forças da natureza, as relações entre povos e as situações climáticas ainda eram questionadas. O surgimento/criação dos deuses, para se entender todos esses fenômenos, foi essencial para o desenvolvimento deste povo e a religião cívica. Como modo de limitar o estudo, trarei o deus Hermes figura que surgia como forma de explicar essas relações pessoais. Deste modo, o estudo verifica as contribuições da religião cívica na Grécia Antiga para o período antigo, e como Hermes mensageiro dos deuses e protetor de diversas práticas sociais. Como fonte material/fonte foi escolhido o livro “Mito e Religião na Grécia Antiga” do autor Jean-Pierre Vernant. O método de análise desse material foi trabalhado o “estudo de caso”, que se caracteriza descrever um acontecimento, isto é, um estudo de uma pessoa ou grupo de pessoas, instituições ou evento cultural, transmitindo a complexidade de situações reais que permeiam o cotidiano, a vida social. A base teórica para fundamentar essa pesquisa foi a Escola dos Analles, um movimento que trouxe a partir do século XX uma nova visão de se trabalhar as fontes, analisando os acontecimentos históricos com outra perspectiva. Os resultados parciais mostram o quanto a religião antiga explica os acontecimentos do cotidiano, e como Hermes contribuiu para a evolução do modo de vida grego naquele período.

Palavras-chave: Cidades Gregas; Religião Cívica; Hermes; Grécia Antiga.

Abstract: This study aims to identify how life was ruled in Greek cities during the ancient period, in which knowledge about things involving the forces of nature, relations between peoples and climatic situations were still questioned. The emergence/creation of the gods, to understand all these phenomena, was essential for the development of this people and civic religion. As a way to limit the study, I will bring the god Hermes figure that emerged as a way to explain these personal relationships. Thus, the study verifies the contributions of civic religion in Ancient Greece to the ancient period, and as Hermes messenger of the gods and protector of various social practices. As material/source, the book “Myth and Religion in Ancient Greece” by author Jean-Pierre Vernant was chosen. The method of analysis of this material was the "case study", which is characterized by describing an event, that is, a study of a person or group of people, institutions or cultural event, conveying the complexity of real situations that permeate everyday life , social life. The theoretical basis for this research was the Escola dos Analles, a movement that brought from the 20th century onwards a new vision of working with sources, analyzing historical events from another perspective. The partial results show how much ancient religion explains everyday events, and how Hermes contributed to the evolution of the Greek way of life in that period.

Keywords: Greek Cities; Civic Religion; Hermes; Ancient Greece.

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RELIGIOSIDADE POPULAR E O JESUS HISTÓRICO.

POPULAR RELIGIOSITY AND THE HISTORICAL JESUS.
 [Leia - pp.17-36]

Doutorando Hamilton Moraes Theodoro dos Santos
PPGHC- UFRJ
http://lattes.cnpq.br/5436786988309309


Resumo: O artigo tem o objetivo de analisar a religiosidade popular em volta do Jesus histórico na Palestina do primeiro século. Acreditamos que o estudo desse modelo de manifestação religiosa pode proporcionar informações a respeito da sociedade estudada e principalmente das relações sociais em seu interior. Possuímos o intuito de compreender a trajetória do Jesus histórico e seus respectivos desdobramentos sociais, religiosos e políticos. Pretendemos entender a religiosidade popular enquanto manifestação cultural e de contestação social de indivíduos explorados e marginalizados contra as relações de dominação na Palestina romana. Relações legitimadas pela religiosidade institucional. Para alcançarmos esses objetivos precisaremos compreender os contextos político, social e econômico da Palestina e das províncias romanas do primeiro século. A análise do relacionamento dos grupos religiosos dominantes judaicos com autoridades políticas romanas será relevante.

Palavras-chaves: Jesus histórico; epistemologia; sistema de dominação; religiosidade popular; contestação social
           
Abstract: The article has the purpose of analyzing the popular religiosity about the return of the Historical Jesus of the Palestine on the first century. We believe that the study of this model of religious manifestation may provide information around the studied society and mainly on the social relations on it’s interiors. We have the intent of understanding the trajectory of the Historical Jesus as well it’s respective social, religious and political developments. We plan to understand the popular religiosity as a cultural manifestation and social contestation of exploited and marginalized individuals against the domination relations in the Roman Palestine. Relations legitimated by the institutional religiosity. To achieve these goals we need to understand the political, social and economical context of the Palestine and the Roman provinces of the first century. The analysis of the relationship of the dominating Judaic religious groups with roman political authorities will be relevant.

Keywords: Historical Jesus; epistemology; domination system; popular religiosity; social contestation


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O HEXAÊMERON DE BASÍLIO DE CESAREIA E SUA RETÓRICA APOLOGÉTICA CONTRA OS GNÓSTICOS

BASIL OF CESAREA’S HEXAÊMERON AND ITS APOLOGICAL RHETORIC AGAINST GNOSTICS
[Leia - pp.37-55]

Doutor José Petrúcio de Farias Junior
UFPI
 http://lattes.cnpq.br/2921343413261339
 
                                                      Jonnildo Vilomar Mateus Viana
UFPI
http://lattes.cnpq.br/6322981319121536

 

Resumo: Nossa proposta consiste em compreender as dissensões entre gnósticos e cristãos a partir do estudo de Hexaêmeron, escrito pelo bispo Basílio de Cesareia (330-379), por volta de 370. Hexaêmeron congrega um conjunto de nove homilias, que resulta de esforços de exegese do referido bispo à narrativa cosmogônica do Gênesis. Em nossa análise documental, focaremos nos aspectos retóricos utilizados por Basílio de Cesareia para marcar suas objeções a respeito das teses gnósticas da origem de um ‘mal inicial’, existente desde os primórdios da criação.

Palavras-chaves: Basílio de Cesareia, gnosticismo, retórica, exegese, Gênesis.

Abstract: Our proposal is to understand the differences between gnostics and christians from the study of Hexaêmeron written by Bishop Basil of Caesarea (330-379) around 370. Hexaêmeron contains nine homilies, which result from Basilius’s efforts to interpret the cosmogonic narrative of Genesis. In our document analysis, we willl focus on the rhetorical aspects used by Basilius of Caesarea to mark his objections regarding the gnostics theses of the origin of an ‘initial evil’, which existed since the beginning of creation.

Key-words: Basil of Caesaea, Gnosticism, Rethoric, Exegeses, Genesis.

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O Problema do mal em Santo Agostinho

The Problem of Evil in St. Augustine
 [Leia - pp.56-66]

Domingos Dutra dos Santos
UEMA
http://lattes.cnpq.br/2352130995185216

Guilherme Aguiar Gomes
UFMA
http://lattes.cnpq.br/2152553606382118

RESUMO: O presente texto visa refletir o conceito abordado pelo filosofo Cristão Aurélio Agostinho, sobre o problema do mal nas obras Confissões e O Livre-arbítrio, cujo ponto de partida está no início da obra O Livre-arbítrio, "Evódio peço-te que me digas, será Deus o autor do mal?" (AGOSTINHO, 1995: 25). Agostinho reconhece Deus como criador, mas ele pensa o mal como uma privação, ou seja, o pecado. Se Deus é o autor de todas as coisas, ele não seria também o autor do mal? O objetivo desse artigo é investigar a formulação desse problema a partir do pensamento agostiniano nas obras elencadas. Para o filósofo era inconcebível que o mal fosse concebido pelo Deus bom, na tentativa de encontrar uma solução Agostinho percorreu várias correntes filosóficas. Porém, foi no neoplatonismo que ele encontrou os elementos basilares para seu conceito acerca do problema do mal. Ele considera o mal como a ausência do ser, o mal é o não ser, o homem por sua vontade se afasta de sua verdadeira essência, "Deus", esse afastamento converte-se no mal. O problema do mal, segundo Santo Agostinho, está no homem, por sua vontade, por livre-arbítrio o homem se torna responsável por sua ação, a razão tornou-se um auxílio para o homem afastar-se ou reconciliar-se com Deus. O homem torna-se condutor de sua vida, por sua vontade ele decide voltar-se para as coisas terrenas e más, ou seguir os preceitos de Deus.

Palavra-chave: Santo Agostinho. Deus. Mal. Livre-arb�trio. Vontade.

ABSTRACT: The purpose of this text is to reflect the concept espoused by the Christian philosopher Aurelio Agostinho, on the problem of evil in Confessions and Free Will, whose starting point is at the beginning of Free Will, "Evodia, I ask you to will God be the author of evil? "(AGOSTINHO, 1995, p.25). Augustine recognizes God as creator, but he thinks of evil as a deprivation, that is, sin. If God is the author of all things, would not he also be the author of evil? The purpose of this article is to investigate the formulation of this problem from the Augustinian thought in the works listed. For the philosopher it was inconceivable that evil was conceived by the good God, in trying to find a solution Augustine went through various philosophical currents. However, it was in Neoplatonism that he found the basic elements for his concept of the problem of evil. He regards evil as the absence of being, evil is not being, man by his will if the departs of his true essence, "God", that separation becomes evil. The problem of evil, according to Saint Augustine, is in man, by his will, by free will man becomes responsible for his action, reason has become an aid for man to move away or reconcile with God. Man becomes the driver of his life, by his will he decides to turn to earthly things and bad, or to follow the precepts of God.

Keywords: Saint Augustine. God. Evil. Free will. Will.


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O processo de construção do Pentateuco e a função da genealogia em Êxodo 1:1-7

The construction process of the Pentateuch and the role of genealogy in Exodus 1:1-7
[Leia - pp.67-87]

Thiago Barbosa e Silva
http://lattes.cnpq.br/7145055397750589

Doutorando Felinto Pessôa de Faria Neto
http://lattes.cnpq.br/4522187701788415

Resumo: O texto de Êxodo 1:1-7 apresenta um mito genealógico patriarcal, onde se estabelecem relações de poder entre a narrativa e a história. Artificializa-se um passado para garantir os lastros de uma nação.

Palavras-Chaves: Êxodo, Pentateuco, Filhos de Israel, Genealogia.

Abstract: The text of Exodus 1:1-7 presents a patriarchal genealogical myth, where power relations are established between narrative and history. A past is artificialized to guarantee the ballast of a nation.

Keyworks: Exodus, Pentateuch, Children of Israel, Genealogy.

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DEVOLVEI A CÉSAR O QUE PERTENCE A CÉSAR:
A VIDA INCÔMODA DE UM CAMPONÊS GALILEU FRENTE A ROMA

RETURN TO CAESAR WHAT BELONGS TO CAESAR:
THE UNCOMFORTABLE LIFE OF A GALILEO PEASANT IN FRONT OF ROME
 [Leia - pp.88-108]

Doutorando Hamilton Castro da Silva
PUC Goiás
http://lattes.cnpq.br/8942233603194149

Resumo: Este artigo procura apresentar o ambiente sócio-histórico da Palestina no século I, no qual viveu Jesus de Nazaré, a fim de perceber seus impactos na práxis de Jesus, especificamente em relação à tributação romana. Observaremos as elites dominantes, representadas pelo Império Romano, pela família de Herodes e pelos sumos sacerdotes do Templo em Jerusalém. Estas elites, mediante um sistema de patronagem, exerciam forte dominação econômica por meio de uma alta carga tributária sobre os camponeses. Com isto, produziam, dentro do ambiente do campesinato, grande endividamento, perda das propriedades e desestruturação da família. Portanto, o Jesus histórico é o resultado e uma proposta de solução para uma situação de exploração econômica nas aldeias rurais e vilas da Palestina no século I. Este artigo procura apresentar a reação de Jesus de Nazaré aos impostos romanos, analisando o texto de Marcos 12,13-17, especificamente o dito de Jesus no v.17, que afirma: “Devolvei a César o que é de César e a Deus o que é de Deus”. A pesquisa mostra que este dito indica que Jesus assumiu uma postura crítica em relação ao pagamento de impostos aos romanos, em favor da remoção das moedas do Império Romano das terras de Israel.

Palavras-chave: Jesus, Camponeses, Impostos, Banditismo e Roma.

Abstract: This article seeks to present the socio-historical environment of Palestine in the first century, in which Jesus of Nazareth lived, in order to understand its impacts on Jesus' praxis, specifically in relation to Roman taxation. We will observe the dominant elites, represented by the Roman Empire, the family of Herod and the high priests of the Temple in Jerusalem. These elites, through a patronage system, exercised strong economic domination through a high tax burden on peasants. With this, they produced, within the peasantry environment, great indebtedness, loss of properties and family breakdown. Therefore, the historical Jesus is the result and a proposed solution to a situation of economic exploitation in rural villages and towns in Palestine in the 1st century. This article seeks to present Jesus of Nazareth's reaction to Roman taxes, analyzing the text of Mark 12 , 13-17, specifically Jesus' saying in v.17, which states: "Give back to Caesar what is Caesar's and to God what is God's". Research shows that this saying indicates that Jesus took a critical stance in relation to paying taxes to the Romans, in favor of removing the coins of the Roman Empire from the lands of Israel.

Keywords: Jesus, Peasants, Taxes, Banditry and Rome.

Doutorando e Mestre em Ciências da Religião (PUC-GOIÁS). Graduado em Ciências Sociais, História e Teologia. O autor pesquisa temas relacionados à Religiao, Sociedade e Cultura, especialmente, Ciência da Religião. Orientando da professora Doutora Ivoni Richter Reimer. E-mail: [email protected].

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ENTRE LAICIDADE E LAICISMO, ANÁLISE DA UTILIZAÇÃO DE SÍMBOLOS RELIGIOSOS EM ESPAÇOS PÚBLICOS BRASILEIROS

BETWEEN LAITY AND LAICISM, ANALYSIS OF THE USE OF RELIGIOUS SYMBOLS IN BRAZILIAN PUBLIC SPACES
 [Leia - pp.109-122]

Mestre Vânio Soares Guimarães
Universidade Presidente Antônio Carlos
http://lattes.cnpq.br/2693400361530075

 

Resumo: A análise dos conceitos de laicidade e laicismo são imprescindíveis para o entendimento da permissão de utilização de símbolos religosos em espaços públicos, dada pelo Conselho Nacional de Justiça, nos Pedidos de Providência de números 1.344, 1.345, 1.346 e 1.362, julgados em 29/05/2007, diante de provocação feita para retirada de um crucifixo na sede do Tribunal Regional Eleitoral de São Paulo. Mostra-se que o laicismo é uma visão totalitária contra toda e qualquer manifestação religiosa no campo público, não atendendo ao objetivo do constituinte originário quando da promulgação da Constituição Federal de 1988, em especial pela redação do art. 19, I, do Texto Maior, que evoca a laicidade estatal e não o laicismo. A melhor compreensão para a permissão de símbolos religiosos em espaços públicos é a que invoca a memória cultural, idéia bem elucidada por Jan Assmann, com noção de tradição e pertencimento. Assim, após elucidação científica sobre tal identidade cultural, busca-se demonstrar que a laicidade não impede a permanência de símbolos religiosos em espaços públicos.

Palavras-Chave: Laicidade; Laicismo; Memória Cultural; Símbolos Religiosos; Espaço Público.

Abstract: The analysis of the concepts of secularism and secularism are essential for understanding the permission of use of religious symbols in public spaces, given by the National Council of Justice, in the Requests for Providence numbers 1,344, 1,345, 1,346 and 1,362, judged on May 29 / 2007, before a provocation made to remove a crucifix at the headquarters of the Regional Electoral Court of São Paulo. It is shown that secularism is a totalitarian view against any and all religious manifestations in the public field, failing to meet the objective of the original constituent when the Federal Constitution of 1988 was promulgated, in particular by the drafting of art. 19, I, of the Greater Text, which evokes state secularism and not secularism. The best understanding for the permission of religious symbols in public spaces is the one that invokes the cultural memory, idea well elucidated by Jan Assmann, with notion of tradition and belonging. Thus, after scientific elucidation about such cultural identity, it is sought to demonstrate that laicity does not prevent the permanence of religious symbols in public spaces.

Keywords: Laicity; Secularism; Cultural Memory; Religious Symbols; Public place.

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Cristianismo e a glamourização do militarismo na sociedade imperial romana. A importância do modelo do “cristão/soldado” para o sucesso do proselitismo das primeiras comunidades cristãs.

Christianity and the glamorization of militarism in the roman imperial society. The importance of the “christian / soldier” model for the success of the proselytism of the first christian communities.
 [Leia – pp.123-142]

Daniel Soares Veiga
Doutor (PPGH/UERJ)
http://lattes.cnpq.br/6808655301090296

 

Resumo: O objetivo desta pesquisa consiste em analisar o impacto e a influência que o fascínio pelo militarismo, latente na sociedade imperial romana, exerceu sobre a ritualística dos primeiros cristãos urbanos e de como estes reinterpretaram e ressignificaram este fetiche pelo universo militar, transformando-o em um veículo eficaz para propagação da sua mensagem religiosa. A reformatação dos valores inerentes ao simbolismo da guerra e da disciplina militar dentro do universo mágico de curas e exorcismos dos primeiros cristãos não só evitou que esta mentalidade belicista se tornasse um empecilho para a sobrevivência do cristianismo, como acabou se tornando um atrativo responsável pela conversão de inúmeros indivíduos a esta nova religião.

Palavras-Chave: exército romano, cristianismo, êxtase religioso, exorcismos, xamanismo.

Abstract: The aim of this research is to analyze the impact and influence that the fascination with militarism, latent in the roman imperial society, had on the ritualistic of the first urban Christians and how they have reinterpreted and reassigned meaning this fetish for the military universe, changed it into a effective medium for spreading your religious message. The reformatting of the values inherent in the symbolism of war and military discipline within the magical universe of healing and exorcisms of the early Christians not only prevented this warmongering mentality from becoming an obstacle to the survival of Christianity but ended up becoming an attractive responsible by the conversion of countless individuals to this new religion.

Keywords: roman army, Christianity, religious ecstasy, exorcisms, shamanism.

 

 

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