[RJHR Nº1] [RJHR Nº2] [RJHR Nº3] [RJHR Nº4] [RJHR Nº5] [RJHR Nº6] [RJHR Nº7] [RJHR Nº8]
[RJHR Nº9] [RJHR Nº10] [RJHR Nº11] [RJHR Nº12] [RJHR Nº13] [RJHR Nº14] [RJHR Nº15] [RJHR Nº16]
[RJHR Nº17] [RJHR Nº18] [RJHR Nº19] [RJHR Nº20] [RJHR Nº21] [RJHR Nº22] [RJHR Nº23
[RJHR Nº24]
[RJHR Nº25] [RJHR Nº26] [RJHR Nº27]

 

Revista Jesus Histórico e sua Recepção - Ano XIII [2020] - volume 24
pp.1-436

Editorial [Leia - pp.1-2]


Apresentação [Leia - pp.3-8]

 


Em torno de um Candomblé carioca: novas evidências e ensaios preliminares sobre experiências religiosas e africanos ocidentais no Rio de Janeiro Oitocentista

Aroud a carioca candomblé: new evidence and preliminar essay on religious and west african experiences in Rio de Janeiro in the 19th century
[Leia - pp.6-29]


Doutora Valéria Costa
UFBA
http://lattes.cnpq.br/6080133970243608

Doutor Flávio Gomes
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/0005791997581423

 

Resumo: No presente - e breve - artigo levantamos hipóteses que possam articular a existência de várias tradições religiosas africanas no Rio de Janeiro ao longo do século XIX, muitas das quais associadas a diferentes grupos étnicos e/ou de procedência da Região Ocidental da África. O caminho metodológico de construção do texto foi o cotejamento demográfico de registros paroquias (batismos), inventários post-mortem entrecruzados com notícias jornalistas sobre batidas policiais em espaços religiosos comandados por mulheres e homens africanos e crioulos.

Palavras-chaves: Africanos ocidentais; Tradições religiosas; Rio de Janeiro; Século XIX.

Abstract: In the present - and brief - article we raise hypotheses that can articulare the existence of several African religious traditions in Rio de Janeiro throughout the 19 th century, many of wich are associad et with different ethnic groups and/or from the West African Region. The methodological path of construction of the text was the demographic comparison of parish registers (baptisms), post-mortem inventories interwoven with journalistic news about police raids in religious spaces led by African and creoule men and women.

Key word: West african; Religious traditions; Rio de Janeiro; 19 th century.

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Liberdade(s) Religiosa(s) e a formação de professores de História

Religious Freedom(s) and History Teacher Education

 [Leia - pp.30-42]

Doutora Iamara da Silva Viana
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro/PUC-Rio
http://lattes.cnpq.br/8734218761246193


Resumo: Este artigo tem como principal objetivo apresentar reflexões iniciais acerca da intolerância religiosa no Brasil como um dos elementos do racismo cotidiano forjado a partir do processo de colonização iniciado no século XVI e da escravização de africanos e de seus descentes. Para tanto utilizaremos o conceito Outridade da autora Grada Kilomba ao analisarmos as principais leis que a partir da instituição de uma República no Brasil demonstra, ao menos teoricamente, narrativas de liberdade religiosa. No processo de luta por direitos e liberdades, a população negra, tem ao longo dos séculos apresentado diferentes modos de ação e reação. Nem sempre entendidas positivamente. E nele constituiu-se diversas experiências de construção de identidades negras no Brasil (MUNANGA, 2012) que buscam equidade de tratamento e direitos. A educação por meio da formação inicial de professores pode e deve contribuir enquanto ferramenta na superação do racismo, da desigualdade social e da intolerância religiosa. Todos elementos construídos ao longo dos mais de 350 anos de escravização de povos africanos e de seus descendentes.

Palavras-chave: Intolerância Religiosa; Ensino de História; Formação de Professores; Racismo

Abstract: This article has as main objective to present initial reflections about religious intolerance in Brazil as one of the elements of daily racism forged from the colonization process that started in the 16th century and the enslavement of Africans and their descendants. To this end, we will use the concept Outridade by author Grada Kilomba when analyzing the main laws that, from the institution of a Republic in Brazil, demonstrate, at least theoretically, narratives of religious freedom. In the process of fighting for rights and freedoms, the black population, over the centuries, has presented different modes of action and also reaction. Not always understood positively. And there were several experiences in the construction of black identities in Brazil (MUNANGA, 2012) that seek equal treatment and rights. Education through initial teacher training can and should contribute as a tool to overcome racism, social inequality and religious intolerance. All elements built over the more than 350 years of enslavement of African peoples and their descendants.

Key Words: Religious intolerance; History teaching; Teacher training; Racism


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"REPRESSÃO NA IGREJA NO BRASIL: REFLEXO DE UMA SITUAÇÃO DE OPRESSÃO (1968-1978)"
A intolerância do Regime Militar à subversão da religião tradicional

"REPRESSION IN THE CHURCH IN BRAZIL: REFLECTION OF A SITUATION OF OPPRESSION (1968-1978)"
The Military Regime's intolerance of subversion of traditional religion
[Leia - pp.43-60]

Doutor Sérgio Ricardo Coutinho
Faculdades Integradas UPIS-DF
http://lattes.cnpq.br/2086262977408461

 

Resumo: Para o Regime Militar, muitos membros da Igreja Católica (bispos, padres, religiosas e leigos) tinham se tornado "estranhos", "diferentes", "fora da normalidade" e, por isso mesmo, "suspeitos". Os membros do Regime desejavam conter a "subversão" do sentido tradicional da religião católica (detentora de legitimidade moral perante a coletividade). A maneira própria e diferente de se praticar a fé atraiu sobre os que se confessavam discípulos de Jesus Cristo a perigosa reprovação de serem "subversivos", "comunistas", "agitadores", "insufladores", "marxistas", "clandestinos". Estes cristãos progressistas sofreram as mesmas consequências daqueles dos primeiros séculos: o desencadeamento de violenta hostilidade e perseguição. Este artigo quer apresentar um minucioso estudo elaborado pelo Centro Ecumênico de Documentação e Informação (CEDI), de dezembro de 1978, com dados quantitativos e qualitativos sobre os efeitos da intolerância e da perseguição do Regime Militar frente aos cristãos católicos, nos dez anos de vigência do Ato Institucional nº 5 (1968).

Palavras-chave: Tortura; Direitos Humanos; Regime Militar; Ecumenismo; Igreja Católica

Abstract: For the Military Regime, many members of the Catholic Church (bishops, priests, religious and lay people) had become "strangers", "different", "out of the ordinary" and, therefore, "suspicious". The members of the Regime wished to contain the "subversion" of the traditional sense of the Catholic religion (holder of moral legitimacy before the community). The proper and different way of practicing the faith drew on those who confessed to be disciples of Jesus Christ the dangerous disapproval of being "subversive", "communists", "agitators", "insufflators", "Marxists", "clandestines". These progressive Christians suffered the same consequences as those of the first centuries: the outbreak of violent hostility and persecution. This article wants to present a detailed study prepared by the Ecumenical Documentation and Information Center (CEDI), of December 1978, with quantitative and qualitative data on the effects of intolerance and the persecution of the Military Regime against Catholic Christians, in the ten years of validity of Institutional Act No. 5 (1968).

Keywords: Torture; Human rights; Military Regime; Ecumenism; Catholic church

 

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A intolerância religiosa e o racismo religioso no cenário brasileiro:
A contribuição da ética mundial para a abordagem das religiões de matrizes africanas na escola

Religious intolerance and religious racism in the Brazilian scenario:
The contribution of the global ethic to the approach of African-based religions at school
 [Leia - pp.61-77]

Pós-doutoranda Bruna Milheiro Silva
Tübingen Universität
http://lattes.cnpq.br/2414689015490056

Resumo: O presente artigo busca discorrer sobre o racismo religioso no Brasil, especialmente aquele direcionado às religiões de matrizes africanas enfatizando a proposta de princípios éticos inerentes às religiões. Tendo como base os ideais do projeto para uma ética mundial - a proposta milenar da regra de ouro e os preceitos inamovíveis - busca-se elencar pontos de uma ética comum em relação às religiões de matrizes africanas, especialmente o candomblé jeje-nagô, considerando o contexto brasileiro. Observa-se nele uma enorme influência da religião na vida cotidiana, entretanto, parece contraditório que uma sociedade tão religiosa seja regada de tantos exemplos de preconceito, especialmente ligados à ideia do temor que se coloca diante da alteridade religiosa. Uma possível solução para isso seria, por um lado, fortificar ideais de diálogo e troca recíproca entre as religiões, destacando o que as une e permitindo que haja um intercâmbio mais frequente entre elas. Um espaço fértil para esse fim é a escola, momento em que a criança e o jovem entram em contato com a diversidade em suas várias formas, não somente a religiosa, o que pode contribuir para a construção do seu caráter com base numa educação plural. Partindo desse arcabouço, torna-se possível pensar o diálogo inter-religioso na sociedade brasileira a partir de novas bases e trazer cada vez mais as religiões marginalizadas para o protagonismo social.

Palavras-chave: Diálogo- ética- Educação - Matrizes africanas- Medo

Abstract: This article intends to discuss the religious racism in Brazil, especially that directed to religions of African origin, emphasizing the proposal of ethical principles inherent to religions. Based on the Project for a global ethics - the ancient proposal of the golden rule and the immovable precepts - we seek to list points of a common ethics in relation to religions of African origin, especially the candomblé jeje-nagô considering the Brazilian context. There is an enormous influence of religion in everyday life, however, it seems contradictory that such a religious society is ruled by so many examples of prejudice, especially linked to the idea of ​​fear that arises in the face of other religions. A possible solution would be, on the one hand, to strengthen ideals of dialogue and reciprocal exchange between religions, highlighting what unites them and creating opportunities for a more often exchange between them. A fertile field for this purpose is the school, the time when children and young people come into contact with diversity in its various forms, not only religious, which can contribute to the construction of their character based on a plural education. Based on this framework, it is possible to think of interreligious dialogue in Brazilian society from new bases and to increasingly bring marginalized religions into social leadership.

Keywords: Dialogue- Ethic- Education- African Religions- Fear


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Em nome do pai, do filho e de quem mais?
Abordagem sobre a universalidade a oração do Pai Nosso

In the name of the father, the son and who else?
Our Father's approach to universality
[Leia - pp.78-95]

Pós-Doutorando Carlos Alberto Ivanir dos Santos
http://lattes.cnpq.br/2914229161403132

Mestra Lavini de Castro
http://lattes.cnpq.br/9041208873606071

Resumo: O presente artigo tem por objetivo fazer uma brevíssima reflexão acerca do caráter laico do Estado Brasileiro, tendo como pano de fundo o ambiente escolar. Para tal, nossas analises terão como fonte questionários direcionados a alguns profissionais da educação que consentiram participar desse estudo, pois além da prática pedagógica em instituições de ensino laico, possuem uma prática muito próxima às religiões que seguem possibilitando a esse estudo uma análise a respeito de suas opiniões sobre a prática da oração do Pai Nosso no ambiente escolar que se preza como laico; bem como, tivemos acesso à mídia online e meios que veicularam e denunciaram as escolas públicas que estariam permitindo a adoção de atitudes de caráter religioso em seus espaços. Muito embora tais recintos institucionalizados, por lei, estejam voltados para uma aprendizagem laica e marcada pela valorização da plural diversidade cultural existente em nossa sociedade, podemos encontrar diversos relatos na mídia que fazem denúncias sobre ambientes escolares que estariam promovendo práticas religiosas. Os exemplos são vários. Destacamos a persistência, em algumas unidades de ensino, da prática de orar o “Pai Nosso” no início do turno escolar. Tanto em se tratando de instituições públicas quanto em privadas de ensino.

Palavras-chave: Estado Laico; Tolerância; Espaço Escolar; Oração do Pai Nosso

Abstract: The purpose of this article is to make a very brief reflection on the secular character of the Brazilian State, with the school environment as a backdrop. To this end, our analyzes will have as source questionnaires directed to some education professionals who consented to participate in this study, because in addition to the pedagogical practice in institutions of secular education, they have a practice very close to the religions that continue allowing this study an analysis regarding his opinions on the practice of the Lord's Prayer in the school environment that is valued as secular; as well as, we had access to online media and media that broadcast and denounced public schools that would be allowing the adoption of religious attitudes in their spaces. Even though such institutionalized enclosures, by law, are aimed at secular learning and marked by the valuation of the plural cultural diversity existing in our society, we can find several reports in the media that denounce school environments that would be promoting religious practices. The examples are many. We highlight the persistence, in some teaching units, of the practice of praying the "Our Father" at the beginning of the school shift. Both in the case of public and private educational institutions.

Keywords: Secular State; Tolerance; School Space; Our Father Prayer

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Notas sobre racismo religioso e o Estado – controvérsias entre o público e o privado

Notes about religious racism and the State - controversies between public and private
 [Leia – pp.96-108]

Mestranda Sarah Ramos Cruz Mendes
PPGA/UFF
http://lattes.cnpq.br/4683677080829750

Orientador: Doutor Júlio Cesar Tavares
UFF
http://lattes.cnpq.br/4962721038934943

Resumo: O presente trabalho apresenta uma reflexão sobre o conceito de racismo religioso. Para isso, pretendemos analisar as diferenciações entre intolerância e discriminação, e notar quais são as nuances específicas das religiões de matrizes africanas nos âmbitos público e privado. O questionamento que permeia esse trabalho é o seguinte: porque existe a negação do reconhecimento dessas religiões como semelhante as outras e, especificamente, o motivo da negação dos direitos a estes grupos?

Palavras-chave: racismo religioso; reconhecimento; direitos; Estado; religião.

Abstract: This work presents a reflection about the religious racism concept. For this, we analyse the diference between intolerance and discrimination, and pretend to know what is especific about the african matrices religions in the public and private scopes. Our question for this work is: why does exist the denial recognition of the rights for these groups?

Keywords: religious racismo; recognition; rights; State; religion

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NEOPENTECOSTALISMO, RACISMO RELIGIOSO E INTOLERÂNCIA ÀS RELIGIÕES AFRO-BRASILEIRAS NAS PÁGINAS DOS JORNAIS

NEOPENTECOSTALISM, RELIGIOUS RACISM AND INTOLERANCE AGAINST AFRO-BRAZILIAN RELIGIONS ON NEWSPAPER PAGES
 [Leia – pp.109-130]

Mestre Geiziane Angélica de Souza Costa
 UERJ/FFP
http://lattes.cnpq.br/3337009014920528


Doutor Luiz Fernando Conde Sangenis
UERJ/FFP
http://lattes.cnpq.br/3642667436336700

 

Resumo: A garantia jurídico-legislativa das liberdades religiosa e de culto, alcançada pela sociedade brasileira, ao longo dos séculos, não extinguiu o preconceito e a intolerância com relação às religiões afro-brasileiras. O crescente número de matérias jornalísticas que noticiam graves situações de intolerância e de racismo religioso, com o uso da violência, perpetrados por membros de religiões cristãs neopentecostais, chamam a atenção dos pesquisadores. Em algumas regiões, os atos de violação à liberdade religiosa se dão com a participação direta do poder paralelo exercido pelo tráfico de drogas, cooptado por essas denominações religiosas.

Palavras-chave: Religiões afro-brasileiras; Racismo religioso; Intolerância religiosa; Imprensa; Legislação.


Abstract: The juridical-legislative guarantee of religious and religious freedoms, achieved by Brazilian society, over the centuries, has not extinguished prejudice and intolerance towards Afro-Brazilian religions. The growing number of news that reports serious acts of intolerance and religious racism, with the use of violence perpetrated by members of neo-Pentecostal Christian religions, has been drawing the attention of researchers. In some regions, acts that violate religious freedom take place with the direct participation of the parallel power exercised by drug trafficking, co-opted by these religious denominations.

Keywords: Afro-Brazilian religions; Religious racism; Religious intolerance; Press; Legislation

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Entre a centelha e a queimada: racismo, COVID-19 e neoliberalismo no sudeste do Pará

Between the spark and the burning: racism, COVID-19 and neoliberalism in southeast of Pará
 [Leia – pp.131-152]

Doutor Jerônimo da Silva e Silva
UNIFESSPA (PA)
http://lattes.cnpq.br/0215167976963927

 

Resumo: o sudeste do Pará é uma região brasileira caracterizada historicamente por intensas atividades econômicas, indo das práticas extrativistas, pecuária, monocultura até a predominante extração mineralógica na Serra dos Carajás. A presença desses projetos, conectados às práticas comerciais na região revelam um processo secular de desigualdade social, violência no campo e tomada de territórios de povos indígenas, comunidades quilombolas e trabalhadores rurais. Neste artigo, através de pesquisa de campo antropológica, pretende-se analisar como as práticas neoliberais, não apenas se relacionam, mas tem como fundamento certa concepção de racismo que possibilita, neste contexto de pandemia, a renovação de ataques à diversidade étnico e cultural.

Palavra-chave: COVID-10, Diversidade, Neoliberalismo, Racismo, Sudeste do Pará.

Abstract: the southeast of Pará is a Brazilian region historically characterized by intense economic activities, ranging from extraction practices, cattle breeding, monoculture, and the predominant mineral extraction in Serra dos Carajás. The presence of these projects and the connection to commercial practices in the region reveal a secular process of social inequality, violence in the countryside and taking over the territories of indigenous people, quilombola communities and rural workers. In this article, through anthropological field research, we proposed to analyze how neoliberal practices not only relate to each other, but also have a certain conception of racism as a basis that makes possible in this context of a pandemic, the renewal of attacks on the ethnic and cultural diversity.

Key words: COVID-19, Diversity, Neoliberalism, Racism, Southeast of Pará.

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Religião e Domínio: Uma Abordagem sobre a Relação entre Linguagem Visual
e Poder Símbolo em Favelas Cariocas
 

Religion and Domain: An Approach to the Relationship Between Visual Language
and Symbolic Power in Favelas in Rio de Janeiro

 [Leia – pp.153-165]

Mestranda Viviane Costa
UMESP
http://lattes.cnpq.br/2075238880680915

Orientador: Doutor Vítor Chaves de Souza
UMESP
http://lattes.cnpq.br/1780123622020310

 

Resumo
Este artigo propõe uma abordagem introdutória sobre a relação entre linguagem visual religiosa e poder simbólico a partir do avanço do novo movimento pentecostal brasileiro e a pentecostalização de favelas na cidade Rio de Janeiro. Incialmente, notaremos como a experimentação de insegurança e vulnerabilidades sociais configuram ambiente propício para a expansão do fenômeno que cresce em lugares denominados como territórios de pobreza. Em seguida, veremos de que forma o ethos de guerra comum a traficantes e moradores adere à teologia do domínio que se apresenta na luta dualista evangélica neopentecostal através da disputa por vidas e territórios. Por fim, analisaremos como o poder simbólico se revela e comunica por meio de sistemas estruturados e integrados socialmente. Compreenderemos como a narcorreligiosidade se apropria do uso da linguagem como símbolo compartilhado pela comunidade para realocar fronteiras entre quem faz parte dela e o “outro”, que deverá ser excluído.

Palavras-chave: linguagem visual; pentecostalismo; traficante evangélico; poder simbólico; narcorreligiosidade.

Abstract: This article proposes an introductory approach on the relationship between religious visual language and symbolic power from the advance of the new Brazilian Pentecostal movement and the pentecostalization of favelas in city of Rio de Janeiro. Initially, we will notice how the experimentation of insecurity and social vulnerabilities constitutes a favorable environment for the expansion of the phenomenon that grows in places called territories of poverty. Then, we will see how the ethos of war common to traffickers and residents adheres to the theology of domain presents in the neo-pentecostal evangelical dualist struggle through the dispute for lives and territories. Finally, we will analyze how symbolic power is revealed and communicated through structured and socially integrated systems. We will understand how narco-religiousness appropriates the use of language as a symbol shared by the community to reallocate borders between who is part of it and the “other”, who should be excluded.

Keywords: visual language; pentecostalism; evangelical trafficker; symbolic power; narco-religiousness.

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As formas como os meios de comunicação praticam (in) tolerância religiosa contemporânea: um estudo de caso da reportagem da Rede Globo sobre a criação de uma pasta de assuntos religiosos na cidade de Belford Roxo em 2019.

The ways in which the media practice contemporary religious intolerance: a case study of Rede Globo's report on the creation of a religious affairs secretariat in the city of Belford Roxo in 2019.
[Leia – pp.166-176]

Mestrando Júlio Célis Moreira Costa
PPGHC-UFRJ
http://lattes.cnpq.br/2204352525768261

Doutoranda Juliana B. Cavalcanti
PPGHC-UFRJ
http://lattes.cnpq.br/6770181406770057

Resumo: O propósito deste artigo é apontar para meios de comunicação, em especial para a rede Globo de televisão, quanto às formas de comunicar intolerante para com as diversas religiões, quando tais religiões são acionadas pelo poder público governamental de uma cidade, neste caso o município de Belford Roxo, na construção de políticas públicas em favor da sociedade como um todo. Este artigo dará certamente uma grande contribuição para a academia e suas linhas de pesquisa que tratam de intolerância e/ou preconceito racial de todas as formas. Mais, principalmente os praticados pelas grandes mídias ou a denominada mídia de massa.

Palavras-chaves: Comunicação, intolerância, religiões, mídias, política.

Summary: The purpose of this article is to point to means of communication, especially to the Globo television network, as to the ways of communicating intolerant towards different religions, when such religions are triggered by the governmental power of a city, in this case the municipality of Belford Roxo, in the construction of public policies in favor of society as a whole. This article will certainly make a great contribution to the academy and its lines of research that deal with intolerance and / or racial prejudice in all forms. More, especially those practiced by the mainstream media or the so-called mass.

Keywords: Communication, intolerance, religions, media, politics.

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O despontamento de religiões de matriz africana em um contexto majoritariamente cristão: Samba da Jurema como agente transformador das relações estruturais da intolerância religiosa nas cidades de Volta Redonda e Barra Mansa.

The emergence of religions of African origin in a mostly Christian context: Samba da Jurema as a transforming agent of the structural relations of religious intolerance in the cities of Volta Redonda and Barra Mansa.
 [Leia – pp.177-194]

Mestrando Victor Carlos Santos de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/1465460012063255
UNIRIO

Graduado Raphael da Silva Garcêz Rodrigues
http://lattes.cnpq.br/4755805632582013
Centro Universitário de Barra Mansa

Orientadora: Doutora Maya Suemi Lemos
http://lattes.cnpq.br/2542978720031770
UERJ

Resumo: a presente comunicação busca elucidar e refletir sobre uma nova visão da população de duas cidades do sul do estado do Rio de Janeiro em relação ao panorama religioso, majoritariamente cristão, sobretudo em relação as transformações ocorridas após o surgimento de um forte movimento sócio cultural musical de samba, o qual por causa de sua natureza diretamente ligada ao Candomblé passou a expor e representar movimentos negros, sejam de religiões de matriz africana ou musicais diversos, valorizando-os e por conseguinte trazendo um novo olhar da população da região sobre todo esse panorama.

Palavras-chave: Samba – Samba da Jurema – Religiões de matriz africana

Abstract: this communication seeks to elucidate and reflect on a new vision of the population of two cities in the south of the state of Rio de Janeiro in relation to the religious panorama, mostly Christian, especially in relation to the transformations that occurred after the emergence of a strong socio-cultural movement samba musical, which, because of its nature directly linked to Candomblé, began to expose and represent black movements, whether from African religions or diverse musicals, valuing them and therefore bringing a new look from the region's population on this whole panorama.

Keywords: Samba - Samba da Jurema - African religions

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Práticas de cuidado e espiritualidade no contexto das religiões de matriz africana e do racismo: notas para resistência antirracista

Practices of care and spirituality in the context of the African matrix religions and racism: notes for anti-racist resistance
 [Leia – pp.195-214]

Doutorando André Luiz da Silva
UERJ
http://lattes.cnpq.br/0459881708936462

Doutora Caroline Guilherme
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/3374026627546687

Doutora Ana Lídia Cardoso do Nascimento
UFRA
http://lattes.cnpq.br/5200809979387791

 

Resumo: O presente artigo tem por objetivo fazer uma reflexão acerca da integralidade do cuidado em saúde no contexto das práticas das religiões de matrizes Africana, considerando a espiritualidade e a trajetória histórica dos povos que foram escravizados, marcada pela violência física, simbólica e epistêmica em todo processo de colonização e atualizadas pela colonialidade. A cosmologia e a arte de cura de matrizes africanas, ressignificada no território brasileiro em confluência com os saberes dos povos originários, apontam para uma atualização permanente das formas de resistência em meio a uma sociedade de bases colonial, racista e patriarcal. As conclusões deste artigo possibilitam inferir que a despeito dos avanços históricos e das lutas do movimento negro, estas práticas religiosas e de cura, encontraram formas de resistir, contudo, ainda sofrem na atualidade com diferentes manifestações do racismo estrutural. Destaca-se ainda que a perspectiva cientificista do cuidado biomédico eurocêntrico, forneceu subsídios e operou por dentro do Estado, para manutenção de sua ordem hegemônica, construindo políticas higienistas e eugênicas e atualizando novas formas de exclusão. Neste sentido, o racismo religioso ataca não só a espiritualidade dos povos não europeus, mas também desqualifica práticas de cura conhecidas oficialmente no Sistema Público de Saúde como pertencentes ao campo da Medicina Tradicional e Complementar.

Palavras chave: Práticas medicinais - religiões de matriz africana - resistência antirracista

Abstract: This article aims to reflect on the integrality of health care in the context of the practices of African-based religions, considering the spirituality and historical trajectory of the people who were enslaved, marked by physical, symbolic and epistemic violence in the whole process colonization and updated by coloniality. The cosmology and healing art of African matrices, reframed in the Brazilian territory in confluence with the knowledge of the original peoples, point to a permanent update of the forms of resistance in the midst of a colonial, racist and patriarchal society. The conclusions of this article make it possible to infer that despite the historical advances and struggles of the black movement, these religious and healing practices have found ways to resist, however, they still suffer today with different manifestations of structural racism. It is also noteworthy that the scientific perspective of Eurocentric biomedical care, provided subsidies and operated within the State, to maintain its hegemonic order, building hygienist and eugenic policies and updating new forms of exclusion. In this sense, religious racism attacks not only the spirituality of non-European peoples, but also disqualifies healing practices officially known in the Public Health System as belonging to the field of Traditional and Complementary Medicine

Keyword: Medicinal practices - African-based religions - anti-racist resistance

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Lugar de Memória e luta: a construção do marco zero da Umbanda, em São Gonçalo/RJ.

Place of Memory and struggle: the construction of the ground zero of Umbanda, in São Gonçalo / RJ.
 [Leia – pp. 215-231]

Pós-graduando Leonardo Mattos da Costa
ELITE/UFRJ
http://lattes.cnpq.br/9310996166639079

Orientador: Doutor Luis Régis Coli
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/8558431781309590

Resumo: Este trabalho busca apresentar uma breve discussão sobre conceitos e temas relacionados à busca e à materialização das memórias na cidade, a partir da destruição de testemunhos materiais e reconstrução de um lugar da recordação (ASSMANN, 2011). Além de apresentar e discutir a trajetória de construção do Marco Zero da Umbanda, a partir da Praça Zélio Fernandino de Moraes, no bairro de Neves, em São Gonçalo, após a demolição da casa onde nasceu a religião brasileira, em 2011. Assim, busca-se constituir um lugar de memória (NORA, 1993), a partir do reconhecimento, pelo poder público municipal, da memória coletiva ligada a um determinado espaço que é, por ela, transmutado por relações afetivas e de pertencimento, em lugar (TUAN, 1979). A instituição de monumentos materiais que marquem o espaço, conferindo-lhe marcas visuais e simbólicas, além de um calendário de eventos e ações entre São Gonçalo, Niterói e Rio de Janeiro estão entre os próximos passos da construção coletiva e missão de toda a sociedade brasileira deste que, com base em Nora (1993), é um “lembrete concentrado de lembrar”.

Palavras-Chaves: Umbanda; Caboclo das Sete Encruzilhadas; Religião Afro-Brasileira; São Gonçalo; Marco Zero da Umbanda.

Abstract: This paper seeks to present a brief discussion on concepts and themes related to the search and materialization of memories in the city, based on the destruction of material testimonies and the reconstruction of a place of remembrance (ASSMANN, 2011). In addition to presenting and discussing the trajectory of construction of Marco Zero da Umbanda, from Praça Zélio Fernandino de Moraes, in the Neves neighborhood, in São Gonçalo, after the demolition of the house where the Brazilian religion was born, in 2011. Thus, it seeks to -to constitute a place of memory (NORA, 1993), from the recognition, by the municipal public power, of the collective memory linked to a certain space that is, through it, transmuted by affective and belonging relationships, in place (TUAN, 1979). The institution of material monuments that mark the space, giving it visual and symbolic marks, as well as a calendar of events and actions between São Gonçalo, Niterói and Rio de Janeiro are among the next steps in the collective construction and mission of all Brazilian society this which, based on Nora (1993), is a “concentrated reminder to remember”.

Key-Words: Umbanda; Caboclo das Sete Encruzilhadas; Afro-Brazilian Religion; Sao Goncalo; Ground Zero of Umbanda.

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Pensando as religiões afro-brasileiras: alguns apontamentos e inconclusões.

Thinking about Afro-Brazilian religions: some notes and inconclusions.
[Leia – pp.232-243]

Doutorando Rogério José de Souza
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/4584382060373481

Resumo: O objetivo deste artigo é apresentar de forma embrionária algumas questões relacionadas aos sentidos e significados partilhados pelo samba em relação às religiões de matriz africana. As reflexões insinuam que o referido gênero musical, por vezes, partilha e compartilha de noções que associam as religiosidades afrobrasileiras ao negativo, ao feitiço, a maldade e não pode ser analisada apenas pelo prisma da exaltação das culturas negras. Assim, quisemos sugerir que este processo que associa os cultos de matriz africana ao mal é um fenômeno de longa duração (no qual a Igreja católica, antes mesmo dos neopentecostais, teve um papel decisivo) encontra eco nas expressões da cultura popular.  

Palavras-chaves: Samba – religiões afro-brasileiras – negros – africanos – cultura popular

Abstract: The purpose of this article is to embrace some issues related to the senses and meanings shared by samba in relation to religions of African origin. The reflections suggest that the aforementioned musical genre sometimes shares and shares notions that associate Afro-Brazilian religions with the negative, the spell, the evil and cannot be analyzed only through the prism of the exaltation of black cultures. Thus, we wanted to suggest that this process that associates African cults with evil is a long-lasting phenomenon (in which the Catholic Church, even before the neo-Pentecostals, played a decisive role) finds echo in the expressions of popular culture.

Keywords: Samba - Afro-Brazilian religions - blacks - Africans - popular culture

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Aspectos Históricos da Intolerância Religiosa no Brasil

Historical Aspects of Religious Intolerance in Brazil
 [Leia – pp.244-254]

Mestranda Camila Tavares Rodrigues
UFRRJ
http://lattes.cnpq.br/3866317046491808

Orientador: Doutor Máximo Augusto Campos Masson
UFRJ
 http://lattes.cnpq.br/1132398987153174

 

Resumo: O presente artigo apresenta um breve panorama histórico sobre o processo de resistência das religiões afro-brasileiras desde o Brasil colônia onde predominava os interesses da igreja católica, até as perseguições racistas e religiosas conservadoras que sofre até os dias atuais no Brasil contemporâneo, mesmo tendo em nossa atual constituição garantido a liberdade religiosa como direito fundamental.

Palavras-Chave: Religião. Intolerância.

Abctract: This article presents a brief historical overview of the resistance process of Afro-Brazilian religions from colonial Brazil, where the interests of the Catholic Church predominated, to the conservative racist and religious persecutions that it suffers to the present day in contemporary Brazil, even considering our current constitution guaranteed religious freedom as a fundamental right.

Keywords: Religion. Intolerance.

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Protestantismo e a questão racial: é possível respirar?

Protestantism and the racial issue: is it possible to breathe?
 [Leia – pp.255-272]

Mestre Glauber Henrique C. Rocha
UERJ-FFP
http://lattes.cnpq.br/3064088716873643

 

Resumo: Este artigo apresenta ações de representantes políticos que integram a Frente Parlamentar Evangélica que reproduzem discursos racistas, embasados em percepções teológicas presentes na estrutura de determinadas denominações evangélicas marcadas pelo fundamentalismo. As práticas desses atores são identificadas em materiais divulgados em redes sociais e livros publicados por lideranças no contexto nacional. Destaca-se, porém, que o protestantismo não é homogêneo em sua origem e tão pouco em seus desdobramentos. Essa diversidade pode ser identificada através de uma disputa hermenêutica que se expressa, por exemplo, pelo confronto entre os que defendiam a escravidão e a desumanização em oposição aos abolicionistas e defensores da humanidade dos africanos. Considerando esse pano de fundo, busca-se identificar se existe a possibilidade do indivíduo negro respirar dentro do contexto protestante nacional. Para responder à questão recorre-se aos referenciais que deram origem a alguns dos movimentos protestantes que alcançaram o território brasileiro.

Palavras-Chave: Frente Parlamentar Evangélica; protestantismo; denominações evangélicas; fundamentalismo; racismo.

Abctract: This article presents the actions of political representatives who are part of the Evangelical Parliamentary Front who reproduce racist discourses, based on theological perceptions present in the structure of certain evangelical denominations marked by fundamentalism. The practices of these actors are identified in materials published on social networks and books published by leaders in the national context. It is noteworthy, however, that Protestantism is not homogeneous in origin and neither in its developments. This diversity can be identified through a hermeneutic dispute that is expressed, for example, by the confrontation between those who defended slavery and dehumanization in opposition to the abolitionists and defenders of the Africans humanity. Considering this background, we seek to identify whether there is a possibility for the black individual to breathe within the national Protestant context. To answer the question, we use the references that gave rise to some of the Protestant movements that reached Brazilian territory.

Keywords: Evangelical Parliamentary Front; Protestantism; evangelical denominations; fundamentalism; racism.

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“Nós dependemos do feitiço”
Imprensa e Perseguição aos Candomblés no Rio de Janeiro do Início do Século XX

“We depend on the spell”

Press and Pursuit of Candomblés in Rio de Janeiro at the Beginning of the 20th Century
[Leia – pp.273-294]

Mestranda Thamires Guimarães
PPGECC- UERJ/FEBF
http://lattes.cnpq.br/5431895175779049

Doutor Nielson Rosa Bezerra
UERJ
http://lattes.cnpq.br/2781159435883800

 

Resumo: Neste artigo pretendo analisar alguns personagens da história da formação dos Candomblés na cidade do Rio de Janeiro, buscando em suas histórias pessoais traçar um panorama da perseguição religiosa institucionalizada pela Primeira República. Para isso utilizo como base a obra de João do Rio “As Religiões no Rio” e a matéria do jornal Gazeta de Notícias intitulada “Galeria dos Feiticeiros” em que três personagens são expostos. Essas histórias se cruzam com a formação do Candomblé em meio a criminalização da religiosidade negra pelo Estado, que tinha como braço principal a imprensa, defensora dos valores civilizatórios e higienizadores da sociedade branca burguesa, que via todo o conjunto de costumes dos negros como um ataque aos códigos morais de uma sociedade que se via como moderna e civilizada, dentro dos valores europeus.

Palavras-chaves: Candomblé- Belle Époque- Higienismo


Abstract: In this article I intend to analyze some characters from the history of the formation of Candomblés in the city of Rio de Janeiro, seeking in their personal stories to outline a panorama of the religious persecution institutionalized by the First Republic. For that, I use as a base the work of João do Rio “As Religiões no Rio” and the article in the newspaper Gazeta de Notícias entitled “Galeria dos Feiticeiros” in which three characters are exposed. These stories intersect with the formation of Candomblé amid the criminalization of black religiosity by the State, whose main arm was the press, defender of the civilizing and sanitizing values ​​of white bourgeois society, which saw the whole set of black customs as an attack to the moral codes of a society that saw itself as modern and civilized, within European values.

Keywords: Candomblé- Belle Époque- Hygienism

 

* Mestranda do programa de Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas da UERJ/FEBF. Atualmente desenvolvo a pesquisa “A Cidade do Feitiço: João do Rio entre os Feiticeiros Cariocas”, orientada por Nielson Bezerra.

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Entre a cruz e a caneta: disputas discursivas sobre afro religiosidade nos livros didáticos de história

Between the cross and the pen: discursive disputes about afro religiosity in history textbooks
[Leia – pp.295-315]

Doutor Marcus Leonardo Bomfim Martins
UFJF
http://lattes.cnpq.br/5012095935996528

Mestre Vitor Sader Guimarães Dias
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/5910994315558086

 

Resumo: As religiões de matriz africana se configuram como um dos principais legados culturais e de resistência da presença africana no Brasil. Objeto dos mais variados discursos, desde o racismo religioso da Igreja Católica colonial, ao racismo científico do final do século XIX e início do século XX, passando pelo próprio discurso de resistência produzido dentro dos terreiros, tradicionalmente elas não têm sido validadas como conteúdos legítimos do saber histórico escolar. No entanto, a luta dos movimentos sociais tem tentado mobilizar outros discursos acerca de negritude e afro-religiosidade, privilegiando para isso o campo da educação, por meio da elaboração de propostas curriculares específicas para a educação étnico-racial. Utilizando a Teoria do Discurso de Ernesto Laclau e Chantal Mouffe e nos conceitos fundados pelo pós-fundacionalismo, analiso quais discursos sobre as religiões de matriz africana historicamente produzidos e hegemonizados no contexto nacional e como esses discursos têm se manifestado no campo da educação, especialmente nos livros didáticos.

Palavras chave: Currículo; Ensino de História; Livros Didáticos; Religiões Afro-brasileiras; Discurso

Abstract: The afro-brazilian religions institute themselves as one of the main cultural resistance legacies of the african presence in Brazil. Targeted by several discourses, from the religios racism of the Catholic Church in the colonial era, to the scientific racism of the end of the 19th century and beginning  of the 20th century, passing by the resistance speeches that comes from  within the afro-brazilian temples, traditionally they haven’t been validated as a legitimate historical school knowledge. However, the social movements have been trying to mobilize other discourses and meanings about blackness and and afro religiosity, by the elaboration of specific curricular proposes for racial ethnic education. Using the Discourse Theory crafted by Ernest Laclau and Chantal Mouffe and theirs post-foundational concepts, I analyze which discourses were historically produced about the afro-brazilian religions and how these discourses have been appearing in the education field, specially on textbooks.

Keywords: Curriculum, History Teaching, Textbooks, Afro-brazilian religions; Discourse

 


SANTOS, Carlos Alberto Ivanir dos. Marchar não é Caminhar: Interfaces políticas e sociais das religiões de matrizes africanas no Rio de Janeiro contra os processos de Intolerância Religiosa. 1. ED. Rio de Janeiro: Pallas, 2019. 360p.
[Leia – pp.316-318]


Mestrando Kleber Lucas Costa
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/2448932107718369

Graduado Filipe Motta Ribeiro
UCAM
http://lattes.cnpq.br/2266313565994492

 

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Entrevue avec Lazare Ki-Zerbo

Entrevista com Lazare Ki-Zerbo
[Leia – pp.319-323]


Doutoranda Mariana Gino
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/8844935268108668

Mestranda Ana Hortencia Egito
CEAP/UFRJ
http://lattes.cnpq.br/8389947516127114

 


O Tribunal do Macaco
A recepção do Movimento Anti-evolucionista na Imprensa Brasileira em 1925

The Monkey Trial
The Anti-evolutionist Movement reception in the Brazilian Press in 1925
 [Leia – pp.324-340]

Mestranda Tayná Louise de Maria
UFRJ
http://lattes.cnpq.br/1459379805122903

Doutoranda Glaucia Ferreira Lima de Brito
SEEDUC
http://lattes.cnpq.br/1597083949473140

Doutor Daniel Brasil Justi
UNIFESSPA
http://lattes.cnpq.br/1459379805122903

Resumo: Este artigo tem como objetivo analisar a discussão produzida pelas imprensas do Rio de Janeiro, até então Distrito Federal, e de São Paulo sobre o Movimento Anti-evolucionista dos EUA. Esta mesma imprensa estava voltada para o Positivismo instaurado pelos anos iniciais da República e percebeu-se, a partir dos dados coletados que os principais tópicos noticiados estavam em torno dos assuntos ciência e religião; criacionismo e evolucionismo; pensamentos católico e protestante (batistas, metodistas, anglicanos, presbiterianos).

Palavras-chave: Religião; Evolucionismo; Imprensa Brasileira; Positivismo; Fundamentalismo Religioso

Abstract: The objective of this article is examine the discussion between the presses of the Rio de Janeiro, until then the Federal District, and São Paulo about the anti-evolutionist movement in USA.This press was focused on Positivists Theory’s that have been instituted in the initial years of the Republic, and perceived that the principals topics reported were about religion and science; creationism and evolutionism; catholic and Protestant thoughts (Baptist, Methodist, Anglican, Presbyterian)

Keywords: Religion; Evolutionism; Brazilian Press; Positivism; Religious Fundamentalism

 

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A festa das Primícias de Vila Verde/PA

The festival of the First Fruits of Vila Verde / PA
[Leia – pp.341-355]

Graduanda Solange da Cruz Pereira Oliveira
UFPA

Doutora Wanessa Pires Lott
UFPA
http://lattes.cnpq.br/0535515713343661

 

Resumo: O presente trabalho ressalta a importância da Festa das Primícias na comunidade de Vila Verde localizada no Estado do Pará. A festa ultrapassa o significado religioso pertinente aos membros da Assembleia de Deus e se coloca como um importante evento cultural para comunidade local. Optou-se por perceber a festa pelo recurso metodológico da observação participante, mas sem ter o intuito de fazer uma etnografia. Assim, a fala de membros da comunidade local e a observação da festa no ano de 2019 foram as fontes principais deste estudo, juntamente com o estudo bibliográfico sobre o tema.

Palavras-chave: Festa das Primícias, Assembleia de Deus, cultura local.

Abstract: The present work emphasizes the importance of the First Fruits Festival in the community of Vila Verde located in the State of Pará. The party goes beyond the religious meaning pertinent to the members of the Assembly of God and is an important cultural event for the local community. We chose to perceive the party through the methodological resource of participant observation, but without the intention of making an ethnography. Thus, the speech of members of the local community and the observation of the party in 2019 were the main sources of this study, together with the bibliographic study on the theme.

Keyword: Feast of the First Fruits, Assembly of God, local culture

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A Formação da Família na Pós-Modernidade na Concepção Religiosa

The Formation of the Family in Post-Modernity in the Concepcion Religious
[Leia – pp.356-366]

Mestranda Anny Ramos Viana
Faculdade Unidade de Vitória
http://lattes.cnpq.br/1897541528953263

Mestrando André Curty Gomes
Faculdade Unidade de Vitória
http://lattes.cnpq.br/2600858630086639

Doutorando Enoghalliton de Abreu Arruda
UCP
http://lattes.cnpq.br/8581332579798443

 

Resumo: A finalidade desta pesquisa é mostrar o caráter reflexivo frente à alteração de padrão familiar na pós-modernidade. Foi realizado um estudo bibliográfico de forma qualitativa com a intenção de explicitar as profundas mudanças no mundo moderno que ocasionaram um novo âmbito, em que na contemporaneidade, levando em conta um contexto incerto e de ordem, tem sido trocado por uma cultura permeado de incertezas e falta de determinação, configurado pela desconstrução de primitivas literaturas e pela edificação de novas literaturas de saberes. A presente investigação aborda o embate dentre algumas literaturas arcaicas e novas, criadas nos campos sociofilosóficos. Será apresentado de forma breve o impacto na religião na edificação das famílias, onde nota-se o crescente conservadorismo fundado em discussões políticas de caráter moralista permeados de conceitos preestabelecidos e exclusão de grupos vistos como não tradicionais.

Palavras-chave: Família; Religião; Espécies Familiares.

Abstract: The purpose of this research is to show the reflective character in the face of the change of family pattern in postmodernity. A qualitative bibliographic study was carried out with the intention of explaining the profound changes in the modern world that caused a new scope, in which contemporaneity, taking into account an uncertain and orderly context, has been replaced by culture permeated by uncertainties and lack of determination, configured by the deconstruction of primitive literatures and the construction of new literatures of knowledge. This research addresses the clash between some archaic and new literatures, created in the sociophilosophical fields. The impact on religion on the building of families will soon be presented, where we notice the growing conservatism based on political discussions of a moralistic nature permeated by pre-established concepts and exclusion of groups seen as non-traditional.

Keywords: Family; Religion; Species family´s.

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Violência de Gênero em nome de Deus: uma análise a partir do moralismo neopentecostal

Gender violence in God’s name: an analysis from neopentecostal moralism
[Leia – pp.367-382]

Mestrando Wallace Soares da Cruz
Faculdade Unida de Vitória
http://lattes.cnpq.br/2854153473290670

Doutor Francisco Caetano Pereira
UCP
http://lattes.cnpq.br/4615543234347915

 

Resumo: Este artigo retrata a violência de gênero em nome de “Deus”. Indaga-se a violência contra as mulheres a partir do moralismo pentecostal e neopentecostal. Essas vertentes enfatizam a dominação masculina em relação à mulher. Elas devem exercer um papel doméstico-familiar próprio à sua condição “natural” feminina e se conformar com a violência confiando que “Deus” regenerará seu companheiro. A primeira seção define os conceitos pertinentes à temática de gênero e violência apontando o tratamento dado pela legislação brasileira. A segunda discorre sobre as matrizes do moralismo neopentecostal brasileiro, expondo seu aspecto conservador. A terceira demonstra como a violência é observada na prática e aponta a influência da “Bancada Evangélica”. Mesmo diante desse moralismo conservador, a luta pelos direitos das mulheres permanece.

Palavras-chave: Violência de Gênero; Moralismo; Neopentecostalismo; Mulheres; Ciências das Religiões.

Abstract: This article portrays gender violence in the name of "God." Violence against women is questioned from Pentecostal and Neopentecostal moralism. These strands emphasize male domination over women. They should play a domestic-family role proper to their “natural” female condition and conform to violence by trusting that “God” will regenerate their mate. The first section defines the concepts pertinent to the theme of gender and violence, pointing to the treatment given by the Brazilian legislation. The second discusses the matrices of Brazilian neopentecostal moralism, exposing its conservative aspect. The third demonstrates how violence is observed in practice, pointing to the influence of the “Evangelical Bench”. Even in the face of this conservative moralism, the struggle for women's rights remains.

Keywords: Gender Violence; Moralism; Neopentecostalism; Women; Religion Studies.

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O pensamento religioso na construção da identidade infantil

Religious thinking in the construction of identity in childhood education
[Leia – pp.383-402]

Mestranda Gabriela Oliveira da Rocha
http://lattes.cnpq.br/3073774558152883
Faculdade UNIDA de Vitória

Mestranda Luciane dos Santos Graciano
http://lattes.cnpq.br/3469164944077488
Faculdade UNIDA de Vitória

Orientador: Doutor José Adriano Filho
Faculdade UNIDA de Vitória
http://lattes.cnpq.br/4072349375688174

 

Resumo: Este artigo foi desenvolvido através de pesquisa bibliográfica e tem como objetivo apresentar a relação entre identidade e o pensamento religioso, trazendo luz às práticas pedagógicas necessárias ao cotidiano escolar de modo que o professor de Educação Infantil possa criar situações em que as crianças explorem suas particularidades enquanto convivem respeitosamente com a diversidade. Descrevendo a influência do pensamento religioso na formação da identidade de crianças de 4 e 5 anos, buscando compreender o comportamento e o desenvolvimento desta identidade, expondo conceitos básicos sobre Educação Infantil e abordando a questão de como o Ensino Religioso pode contribuir para a formação dessa identidade.

Palavras-chave: Diversidade. Educação. Ensino Religioso. Identidade. Infância.

Abstract: This article was developed through bibliographic research and aims to present the relationship between identity and religious thought, shedding light on the pedagogical practices necessary for everyday school life so that the Early Childhood Education teacher can create situations in which children explore their particularities while coexist with diversity. Describing the influence of religious thought in the formation of the identity of children aged four and five years, seeking to understand the behavior and development of this identity, exposing basic concepts about Early Childhood Education and addressing the question of how Religious Education can contribute to the formation of this identity. 

Keywords: Diversity. Education. Religious education. Identity. Childhood.

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Espiritualidade na Assistência da Enfermagem

Spirituality in care Nursing
[Leia – pp.403-413]

Mestranda Vanessa Gutterres Silva
Faculdade Unida de Vitória
http://lattes.cnpq.br/5229451255656890

Orientador: Doutor José Mario Gonçalves
Faculdade Unida de Vitória
http://lattes.cnpq.br/3208912348632816

 

Resumo: A revisão bibliográfica simples teve por finalidade apontar e entender de que forma a espiritualidade tem sido compreendida no campo acadêmico científico pelos profissionais de enfermagem nas bases científicas fidedignas utilizando os descritores: espiritualidade; enfermagem, assistência da enfermagem em bases de dados científicas, como Lilacs, Birene, Scielo e outros. Os estudos inclusos foram os íntegros, publicados nos últimos 15 anos, pesquisados dentre maio e agosto de 2019 e nas línguas portuguesa, inglesa e espanhol, excluindo os resumos ou artigos incompletos, artigos pagos, artigos em outros idiomas que não sejam os citados no critério de inclusão, artigo publicados anteriormente a dezembro de 2013.  A espiritualidade é um assunto que vem sendo muito debatido, nos dias de hoje, na academia científica, especialmente no campo da saúde, contudo, no da enfermagem, ainda nota-se a escassez de investigações científicas que abordam a espiritualidade com os cuidados da enfermagem, o enfrentamento de patologias e a prevenção, promoção e reabilitação das condições de saúde e influência da mesma na qualidade de vida dos pacientes e enfermeiros. Por fim, nota-se que as ações, aquilo que se sente e os valores são impactados pela espiritualidade e, sendo assim, a dualidade saúde-doença é experenciado, representado e sentido também por meio dela.

Palavras chave: Espiritualidade; Enfermagem, Assistência da enfermagem, Qualidade de vida, Cuidado.

Abstract: The purpose of the simple bibliographic review was to point out and understand how spirituality has been understood in the scientific academic field by nursing professionals on reliable scientific bases using the descriptors: spirituality; nursing, nursing care in scientific databases, such as Lilacs, Birene, Scielo and others. The included studies were the full ones, published in the last 15 years, researched between May and August 2019 and in Portuguese, English and Spanish, excluding abstracts or incomplete articles, paid articles, articles in languages ​​other than those mentioned in the criterion, inclusion, article published prior to December 2013. Spirituality is a subject that has been much debated nowadays in the scientific academy, especially in the health field, however, in nursing, there is still a shortage of Scientific investigations that approach spirituality with nursing care, coping with pathologies and the prevention, promotion and rehabilitation of health conditions and its influence on the quality of life of patients and nurses. Finally, it is noted that actions, what one feels and values ​​are impacted by spirituality and, thus, the health-disease duality is experienced, represented and felt through it.

Key words: Spirituality; Nursing, Nursing Care, Quality of life, Care.

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Indumentárias de Orixás: Diálogos entre Arte, Mito, Moda e Rito Afro-Brasileiro

Orixás clothing: Dialogues between Art, Myth, Fashion and Afro-Brazilian Rite
[Leia – pp.341-355]

Mestrando José Roberto Lima Santos
Unesp IA – São Paulo
http://lattes.cnpq.br/3602248719194280

Orientadora: Doutora Marianna Francisco Martins Monteiro
Unesp IA – São Paulo
 http://lattes.cnpq.br/3115864632538520

 

Resumo: O trabalho de pesquisa destina-se a analisar as indumentárias dos orixás, que se refere à tradição Ketu dos nagôs-iorubás, povos da atual Nigéria,  trazidos para o Brasil no período colonial, havendo a ascensão deste grupo no século XIX, com a fundação e fortalecimento dos terreiros de nação Ketu, no espaço urbano, passam a  realizar os rituais de iniciação, exaltação dos mitos e  festas públicas – culto às divindades veneráveis – os orixás. E com isso, a realização de uma possível tradição inventada e reinventada em diálogo com o novo mundo, devido à influência de trajes europeus no espaço urbano brasileiro. Dessa maneira, partimos da hipótese de que a indumentária, como prolongamento da cultura, corporeidade e expressão da religiosidade negra e afro-brasileira, é constitutiva da experiência social e vivência religiosa desenvolvidas pelos adeptos do candomblé Ketu no espaço urbano. As indumentárias pressupõem analisar e refletir sobre a relação entre corpo e o sagrado, relacionando africanidades, estéticas negras e afro-brasileiras na diáspora. Ao priorizarmos a dimensão estética das indumentárias litúrgicas dos orixás nagôs-iorubás, temos como pressupostos, que as mesmas, assim como os adornos e joias, excedem a função de enfeitar, cobrir, proteger o corpo, extrapolando o sentido estético de beleza, exercendo funções de sua importância que contribuem para a compreensão da dimensão social, litúrgica,  ritual e mitológica dos orixás, nos terreiros de candomblé de Ketu expandindo-se para além dele.

Palavras–chave: indumentárias do candomblé ketu, indumentárias religiosas negras, indumentárias religiosas afro-brasileiras, indumentárias de orixás, memórias negras, corporeidades negras.

Abstract: The research work is aimed at analyzing the orixás costumes, which refers to the Ketu tradition of nagô-yorubás, people from present-day Nigeria, brought to Brazil in the colonial period, with the rise of this group in the 19th century, with the foundation. and the strengthening of the Ketu nation's terreiros, in the urban space, begin to perform the initiation rituals, the exaltation of the myths and public festivals - worship of the venerable deities - the orishas. And with that, the realization of a possible tradition invented and reinvented in dialogue with the new world, due to the influence of European costumes in the Brazilian urban space. Thus, we start from the hypothesis that clothing, as a prolongation of the culture, corporeality and expression of black and Afro-Brazilian religiosity, is constitutive of the social experience and religious experience developed by candomblé Ketu followers in the urban space. The costumes presuppose to analyze and reflect on the relationship between the body and the sacred, relating Africanities, black and Afro-Brazilian aesthetics in the diaspora. Prioritizing the aesthetic dimension of the liturgical costumes of the Nagago-Yoruba oris, we have as presuppositions that they, as well as adornments and jewels, exceed the function of embellishing, covering, protecting the body, extrapolating the aesthetic sense of beauty, exercising functions of their importance that contribute to the understanding of the social, liturgical, ritual and mythological dimension of the orishas in Ketu's candomblé yards expanding beyond him.

Keywords: candomblé ketu costumes, black religious costumes, Afro-Brazilian religious costumes, orixás costumes, black memories, black corporealities

 

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